Από το Blogger.

Το νέο τουριστικό brand της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας: «Full of Contrast»


του Γιάννη Παπαδημητρόπουλου, MBA in Tourism

Με καθυστέρηση δύο εβδομάδων, λόγω της αναβολής της σχετικής εκδήλωσης και του ορισμού νέας ημερομηνίας στις 12 Δεκεμβρίου, έγινε η παρουσίαση του logo και slogan που θα χρησιμοποιείται για την τουριστική προώθηση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας σε όλο τον κόσμο και σε όλα τα κανάλια παρουσίασης.
Η προσπάθεια που έγινε, όπως έχει αναλυθεί και σε προηγούμενο άρθρο, ήταν να συνδυαστεί σε ένα τουριστικό λογότυπο υψηλής αισθητικής και σε ένα τουριστικό σλόγκαν υψηλής επικοινωνιακής αξίας όλο το φυσικό, ανθρωπογενές και  ιστορικό περιβάλλον των τριών Νομών της Περιφέρειας, του ανεπτυγμένης, αστικής και «κοσμοπολίτικης» Αχαΐας που αποτελεί σταυροδρόμι Ευρώπης και Μεσογείου, της Αιτωλοακαρνανίας με τις πολλές φυσικές ομορφιές και τα μοναδικά τοπικά προϊόντα και της Ηλείας, γης των θρύλων και του Ολυμπιακού Ιδεώδους.
Το λογότυπο που επιλέχθηκε καταφέρνει να είναι αρκετά απλό και αρκετά σύνθετο ταυτόχρονα. Ενώ είναι κατά τη γνώμη του γράφοντος σωστή η σκέψη να κινηθεί το logo σε γαλανόλευκο φόντο, που να δένει με τις γενικότερες καμπάνιες τουριστικής προβολής της Ελλάδας ως σύνολο και είναι επίσης σωστή η χρήση του κλάδου ελιάς ως σύμβολο του Ολυμπισμού (άμεσος συνειρμός στο μυαλό ενός τουρίστα), οι υπόλοιπες γραμμές που απαρτίζουν το logo δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρο τι συμβολίζουν, παρά μόνο αν κάποιος έχει ήδη έρθει στην Πάτρα και έχει δει τα καλώδια της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου ή αν έχει διαβάσει το επεξηγηματικό Δελτίο Τύπου.
Η διαπλοκή των οριζόντιων και κάθετων γραμμών δένει με το slogan που επιλέχθηκε και δίνει πραγματικά μια αίσθηση κίνησης, όμως κάνει το logo βαρυφορτωμένο μέσα στην απλότητά του, καθώς προσφέρει πολλά για επεξεργασία στον δυνητικό τουρίστα. Δεν μπορούμε, από την άλλη μεριά, παρά να παρατηρήσουμε και να επικροτήσουμε την επιτυχημένη ομοιότητα του όλου εικαστικού με το σήμα των Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004», που έχουν μείνει στο συλλογικό υποσυνείδητο μεγάλου μέρους του πληθυσμού του πλανήτη ως η καλύτερη στιγμή της Ελλάδας, μακριά από τη σημερινή κρίση Δημοσίων Σχέσεων που όλοι μας βιώνουμε. Αποπνέει έτσι μια αίσθηση αισιοδοξίας και είναι μια σύνδεση με το πρόσφατο λαμπρό παρελθόν της τότε «ισχυρής Ελλάδας».
Το σλόγκαν «Γεμάτη Αντιθέσεις - Full of Contrast» βασίζεται στη φιλοσοφία του λογοτύπου, στη διαπλοκή αντιτιθεμένων δυνάμεων, τοπίων και δραστηριοτήτων που προσφέρει η Περιφέρεια στο δυνητικό τουρίστα. Το ελληνικό μέρος του slogan πολύ σωστά προωθεί την ιδέα των αντιθέσεων, ανταποκρινόμενο στην τάση των πολυσυλλεκτικών τουριστικών ταξιδιών που έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν πολλές και διαφορετικές εμπειρίες στους τουρίστες, καθώς αυτοί δεν έχουν ούτε το χρόνο ούτε και τα χρήματα πια να κάνουν πολλά ταξίδια αναψυχής ανά έτος και επιθυμούν να συνδυάσουν πολλές δραστηριότητες στο ένα ταξίδι που θα μπορέσουν να πάνε. Επίσης μεταφέρει το μήνυμα της Περιφέρειας ως τουριστικού προορισμού για όλο το χρόνο, που είναι γενικά εδώ και πολλά χρόνια το μεγάλο στοίχημα του ελληνικού τουρισμού.


Το αγγλικό μέρος του slogan κάνει, όπως επεξηγείται και στο Δελτίο Τύπου, ένα έξυπνο λογοπαίγνιο με την τέχνη της φωτογραφίας, που είναι μια βασική δραστηριότητα κάθε τουριστικού ταξιδιού και η κύρια πηγή διατήρησης αναμνήσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι οι αναμνήσεις είναι το βασικό προϊόν που ο τουρισμός προσφέρει, καθώς κάθε άλλη παρεχόμενη τουριστική υπηρεσία εξαϋλώνεται μετά την κατανάλωσή της και δεν έχει μακροχρόνιο αντίκτυπο στον τουρίστα-καταναλωτή της, πέρα από ακριβώς αυτή την ανάμνηση που του έχει δώσει.
Σε γενικές γραμμές θα μπορούσαμε λοιπόν να πούμε ότι πρόκειται για ένα αξιοπρεπές λογότυπο και slogan, με σαφή αναφορά στην Ελλάδα ως γενικότερο γεωγραφικό και ιστορικό χώρο του συγκεκριμένου προορισμού, με μοντέρνα αισθητική και με πολλά σημαινόμενα, που ίσως όμως είναι πιο εμφανή και δηλωτικά στον κάτοικο της Περιφέρειας παρά στον τουρίστα που δεν ξέρει τίποτα ή σχεδόν τίποτα για αυτήν. Αυτό όμως μπορεί να είναι και θετικό, ουδέν κακόν αμιγές καλού. Ο δυνητικός τουρίστας που θα αναγνωρίσει το κλαδί ελιάς ως σύμβολο του Ολυμπισμού και θα δει το όλο logo, που στα μάτια του θυμίζει έντονα το logo του «Αθήνα 2004» ίσως θελήσει να μάθει τι ακριβώς σημαίνουν όλα τα υπόλοιπα, γνωρίσει έτσι όλες τις πτυχές της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και θελήσει να την επισκεφτεί στην ολότητά της και όχι απλά την Ηλεία και την Αρχαία Ολυμπία.
Γνώμη του γράφοντος είναι ότι η περιπλοκότητα του λογοτύπου και όλα όσα εκφράζει το καθιστούν αρκετά επαρκές όχι μόνο για τουριστικό λογότυπο αλλά γενικότερα για επίσημο logo της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, αν αυτή θελήσει να αποκτήσει κάτι τέτοιο, σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού της εικόνας της και προβολής της ως σύγχρονης ευρωπαϊκής περιφερειακής οντότητας στο πλαίσιο του ελληνικού κράτους, πολύ περισσότερο από ένα απλό άθροισμα εδαφών και κατοίκων. Ήδη αρκετοί δημόσιοι οργανισμοί στην Ελλάδα έχουν αντικαταστήσει ή έχουν συμπληρωματικά με το εθνόσημο κάποιο ιδιαίτερο λογότυπο που δηλώνει την ιστορία τους και την αποστολή τους, μια πρακτική που είναι σχεδόν καθολική στους Δήμους της χώρας. Μια υιοθέτηση ενός νέου λογοτύπου σε όλες τις λειτουργίες της Περιφέρειας, σε όλα τα επίσημα έγγραφα και τις δραστηριότητες θα δώσει μια «εταιρική ταυτότητα» στον κρατικό αυτό οργανισμό και μια δυναμική στην προς τα έξω επικοινωνία του. Αυτό θα αποφέρει οφέλη σε μια Περιφέρεια που έχει διακηρυγμένο στόχο να αποτελέσει χώρο ανάπτυξης και προσέλκυσης νέων τεχνολογιών, διαμετακομιστικού εμπορίου, ναυτιλίας και τουρισμού. Η χρήση του λογοτύπου ως δηλωτικού της Περιφέρειας εν συνόλω στη σελίδα της στο Facebook (ως profile picture) όπως επίσης και στο website της ήταν άμεση και ίσως είναι πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
Η προσπάθεια οικοδόμησης από την αρχή ενός ενιαίου τουριστικού brand για τη Δυτική Ελλάδα πάντα στο πλαίσιο της υπαρκτής ή διακηρυγμένης Εθνικής Στρατηγικής τουρισμού, που ξεκίνησε με τη δημοσίευση ενός εισαγωγικού κειμένου διαβούλευσης πριν από 1 χρόνο, βρίσκεται πια σε πλήρη εξέλιξη. Μετά την αποκάλυψη του αξιοπρεπέστατου τουριστικού logo και slogan θα ακολουθήσει σε λίγες μέρες και η επίσημη προκήρυξη του διαγωνισμού για την κατασκευή πρωτότυπου περιεχομένου, την ηλεκτρονική προβολή και την προβολή μέσω social media της Περιφέρειας, που πέρασε από τη φάση της Διαβούλευσης. Μένει να δούμε τις επόμενες κινήσεις, τόσο σε επίπεδο προβολής και Μάρκετινγκ, όσο και σε επίπεδο βελτίωσης των υποδομών, που έχουμε εξίσου ή και περισσότερο ανάγκη. Σταδιακά θα αποκτηθούν ελπίζουμε όλα τα μέσα για τη σωστή και στοχευμένη τουριστική προβολή της περιοχής, αλλά με την προϋπόθεση ότι όλη η προσπάθεια θα είναι σε βάθος χρόνου και δε παρατηρηθεί το γνωστό στον ελληνικό τουρισμό φαινόμενο της αλλαγής στρατηγικής, περιεχομένου αλλά ακόμα και τουριστικού logo και slogan κάθε τόσο και με κάθε αλλαγή σε πολιτικές και θεσμικές ηγεσίες.

Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2012

Σημείωση: Το παραπάνω άρθρο δημοσιεύθηκε στις 14 Δεκεμβρίου 2012 στο portal της εφημερίδας ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ (www.pelop.gr).