Από το Blogger.








.

Η οικονομική κρίση δεν έπληξε ξαφνικά τα ξενοδοχεία πολυτελείας στην Ελλάδα

του ΤΙΜ ΑΝΑΝΙΑΔΗ* Οι μονάδες της συγκεκριμένης κατηγορίας είχαν αρχίσει να την αισθάνονται πριν από μήνες εξαιτίας των αλλαγών στην ισοτιμία ευρώ-δολαρίου. Έτσι, είχαμε αρχίσει να καταγράφουμε πτώση κρατήσεων από τους καλούς μας πελάτες, κυρίως από την Αμερική. Όταν εκδηλώθηκε η κρίση, στο διάστημα Σεπτεμβρίου-Νοεμβρίου, δεν επηρεάστηκαν οι λεγόμενες τουριστικές κρατήσεις μας, όσων έρχονταν στην Αθήνα για διακοπές. Κι αυτό γιατί οι περισσότεροι είχαν κάνει, ήδη, τις διακοπές τους και είτε είχαν φύγει, είτε αναχωρούσαν εκείνο το διάστημα. *Αυτό που ήταν πρωτοφανές, ωστόσο, και μας αιφνιδίασε ήταν το γεγονός ότι άρχισαν ξαφνικά να ακυρώνονται ορισμένες κρατήσεις των γκρουπ που ήταν καταχωρισμένες στα βιβλία μας. Επειδή η εταιρεία μας είναι διεθνής, περιμέναμε να συμβεί κάτι στην Ελλάδα σαν αυτό που ανέφεραν και τα άλλα ξενοδοχεία της αλυσίδας απ' όλο τον κόσμο. Και πράγματι, οι ακυρώσεις και η μείωση κρατήσεων άρχισαν να εμφανίζονται από τον περασμένο Νοέμβριο. Το πρωτοφανές είναι ότι βλέπουμε να αντιμετωπίζουν πρόβλημα όλοι οι καλοί πελάτες μας, απ' όλους τους κλάδους, σε όλο τον κόσμο. *Ενδεικτικό της νέας κατάστασης που διαμορφώθηκε ήταν το εξής: το Νοέμβριο παραδώσαμε τον προϋπολογισμό μας για το 2009, όπως κάναμε κάθε χρόνο τέτοια εποχή. Όμως το Δεκέμβριο υποχρεωθήκαμε να τον διορθώσουμε, καθώς τα δεδομένα άλλαζαν από βδομάδα σε βδομάδα. Δεν ήμασταν σε θέση να δώσουμε στη μητρική μας εταιρεία τα στοιχεία που μας ζητούσαν. Πράγμα πρωτοφανές για μια διεθνή ξενοδοχειακή αλυσίδα όπως η δική μας. Το ίδιο ακριβώς συνέβαινε και στις υπόλοιπες αλυσίδες ανώτερων κατηγοριών. Κάτι που συνέβη περισσότερο έντονα στο εξωτερικό. *Ποιες μπορεί να είναι οι επιπτώσεις της κρίσης στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις; Ευτυχώς, στην Ελλάδα μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων είναι μεγάλης ηλικίας τα οποία δεν βαρύνονται με υψηλά δάνεια. Έτσι, έχουν τη δυνατότητα να αντέξουν για μεγάλο διάστημα. Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει με πολλά ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο, τα οποία οφείλουν μεγάλα ποσά σε τράπεζες. Κι αυτό καθώς οι προϋπολογισμοί τους βασίστηκαν στο προηγούμενο ιστορικό, σύμφωνα με το οποίο η πτώση στις πληρότητες και τις τιμές δεν διατηρείται για μεγάλο διάστημα και η κατάσταση βελτιώνεται σύντομα. *Συνέπεια αυτής της κατάστασης είναι ότι πολλές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις θα εμφανίσουν σοβαρή πτώση των κερδών τους την ερχόμενη τριετία. Κανείς, ωστόσο, δεν μπορεί να εκτιμήσει από τώρα τη συνολική πτώση εσόδων το 2011. Για το 2009 προετοιμαζόμαστε για μείωση εσόδων 15-20%. Για τη διετία 2010-2011 κανείς δεν είναι ακόμα σε θέση να κάνει προβλέψεις. *Η κρίση δεν κάνει... επιλογή στόχων και πλήττει εξίσου τα ξενοδοχεία πολυτελείας και μικρότερων κατηγοριών. Αυτή τη στιγμή η πτώση κρατήσεων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της Αθήνας φθάνει το 20%, ενώ στις πρωτεύουσες άλλων χωρών φθάνει και το 30%. *Πολλοί ρωτούν αν η κρίση έριξε ή θα ρίξει τις τιμές στα ξενοδοχεία πολυτελείας της Αθήνας. Πρέπει σ' αυτό το σημείο να πούμε ότι οι πελάτες μας δεν περιμένουν να πέσουν οι τιμές για να ταξιδέψουν. Ο λόγος που πολλοί ακύρωσαν τα ταξίδια τους έχει να κάνει, κυρίως, με την ψυχολογία που έχει δημιουργηθεί σε όλο τον κόσμο και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Ακόμα κι αν κάποιον δεν τον αγγίζει η κρίση, δεν θα ξοδέψει όσα πριν από ένα χρόνο. Σ' αυτό το κλίμα οι ταξιδιώτες μειώνουν όσο γίνεται τα κόστη τους και ταξιδεύουν μόνο αν υπάρχει σοβαρός λόγος. *Την ίδια στιγμή καταγράφεται μικρή πτώση και στη διοργάνωση συνεδρίων, καθώς όλες οι εταιρείες έχουν περιορίσει τα έξοδα τους. Αυτό γίνεται εμφανές και στη διοργάνωση εκδηλώσεων, από τις οποίες αντλούν συνήθως υψηλά έσοδα τα ξενοδοχεία. Έτσι, κάποιες φορές είτε ακυρώνονται εκδηλώσεις (δεξιώσεις, γεύματα, παρουσιάσεις), είτε γίνονται με μικρότερο κόστος. Αρκετές εταιρείες, δηλαδή, που προγραμμάτιζαν γεύματα τα μετατρέπουν σε κοκτέιλ γνωριμίας για να μειώσουν το κόστος. *Στο ερώτημα ποιες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις απειλούνται περισσότερο ή ποιες έχουν περισσότερες αντοχές εγώ θα απαντούσα ως εξής: όσες έχουν καθόλου ή μικρές δανειακές υποχρεώσεις βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση. Για τις υπόλοιπες, πολλά θα κριθούν από τη βοήθεια που θα έχουν από τις τράπεζες. * Ο ΤΙΜ ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ είναι γενικός διευθυντής του ξενοδοχείου Μεγάλη Βρεταννία (Πηγή: www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=26038) Αλέξης Σωτηρόπουλος - Τετάρτη 29 Απριλίου 2009