Από το Blogger.

Κρουαζιέρα: Eυκαιρίες και κίνδυνοι


Αρνητικό κλίμα, αλλά και ευκαιρίες διαμορφώνει το διεθνές περιβάλλον της βιομηχανίας της κρουαζιέρας καθώς οι μεγάλες εταιρείες δεν φαίνονται σε θέση να πραγματοποιήσουν μεγάλες επενδύσεις πλην όμως αναζητούν αγορές από τις οποίες θα μπορέσουν να αυξήσουν τη μέση απόδοση ανά επιβάτη που έχει περιέλθει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.
Για την Ελλάδα που βλέπει να αυξάνονται οι transit επιβάτες, αλλά όχι και το πολύ πιο προσοδοφόρο homeporting το μήνυμα είναι σαφές: ανταγωνιστικότερα τιμολόγια από τα λιμάνια και βελτίωση των υποδομών. Αυτό τονίζουν κύκλοι της βιομηχανίας, υπογραμμίζοντας πως η Ανατολική Μεσόγειος και το Αιγαίο ειδικότερα μπορούν να προσελκύσουν ακόμα περισσότερα κρουαζιερόπλοια, αλλά όχι και επενδύσεις από τις εταιρείες.
Τα στοιχεία από τα αποτελέσματα των τριών μεγάλων του κλάδου δηλαδή των Carnival, Royal Caribbean και Norwegian Cruise Lines δείχνουν ακριβώς αυτό: την οριακή κερδοφορία ανά επιβάτη και την περικοπή των επενδυτικών προγραμμάτων σε νέα πλοία και άλλες δραστηριότητες προκειμένου να αντιμετωπιστεί τόσο η πλεονάζουσα προσφορά που έχουν δημιουργήσει οι δεκάδες παραγγελίες υπερσύγχρονων κρουαζιερόπλοιων όσο και να εξορθολογιστεί το κόστος λειτουργίας τους.
Σε μεγάλο βαθμό αυτό εξηγεί και την υπαναχώρηση των σχεδίων για νέο λιμάνι κρουαζιέρας στο Φάληρο, κοντά στο λιμάνι του Πειραιά, παρά την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος από τις δύο πρώτες εκ των παραπάνω εταιρειών.
Σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανίας πριν 30 χρόνια η ελάχιστη τιμή ανά άτομο για μια 7ήμερη κρουαζιέρα στην Καραϊβική ήταν στα 799 δολάρια, δηλαδή στα 1.875 δολάρια με σημερινές τιμές. Σήμερα ένα επιβάτης για το ίδιο ταξίδι μπορεί να εξασφαλίσει θέση με μόλις 299 δολάρια στην Carnival και 529 στην Royal Caribbean. Αυτό μπορεί να είναι καλό για τους επιβάτες αλλά όχι και για τις εταιρείες οι οποίες ναι μεν γεμίζουν τα πλοία τους πλην όμως κρατούν πιεσμένα τα περιθώρια κέρδους και πετούν έξω από το παιχνίδι τους μικρότερους παίκτες. Οι εταιρείες έχοντας αντιληφθεί αυτή την πραγματικότητα, δηλαδή την υπερπροσφορά των διαθέσιμων ταξιδιών από τα πολλά πλοία έχουν παγώσει τις παραγγελίες για νεότευκτα. Το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών για την επόμενη 5ετία έχει μόλις 17 επιπλέον πλοία που ανήκουν κυρίως στις Carnival, Royal Caribbean και Norwegian Cruise Lines. Συνολικά όταν παραδοθούν θα προσθέσουν άλλες 50 χιλιάδες θέσεις αυξάνοντας την προσφορά μόλις κατά 2,3% συνολικά στην 5ετία. 

Πηγή: www.capital.gr

Αλέξης Σωτηρόπουλος – Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2013