Από το Blogger.








.

Από τα 36 δισ. ευρώ τζίρου της κρουαζιέρας στα ευρωπαϊκά λιμάνια η Ελλάδα παίρνει μόλις τα 600 εκατ.


Η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να καταστεί χώρα homeport, δηλαδή χώρα εκκίνησης κρουαζιερόπλοιων, παρά την άρση του καμποτάζ, ενώ για το 2014 τα μηνύματα δεν είναι ενθαρρυντικά αναφορικά με τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων.
Τα ελληνικά λιμάνια εξακολουθούν να αποτελούν λιμάνια διέλευσης και όχι λιμάνια εκκίνησης και συνεπώς οι δαπάνες των επιβατών, αλλά και των εταιρειών κρουαζιέρας είναι χαμηλές. Αυτό, διότι οι εταιρείες κρουαζιέρας συνήθως χρησιμοποιούν τα λιμάνια εκκίνησης ως βάσεις, στα οποία προμηθεύονται καύσιμα, τρόφιμα και λοιπό εξοπλισμό, ενώ πραγματοποιούν και μεγάλο μέρος των επισκευών των πλοίων.
Εκτιμάται ότι η μέση δαπάνη είναι της τάξης των 300 ευρώ ανά επιβάτη στα λιμάνια εκκίνησης, έναντι περίπου 20 ευρώ στα λιμάνια διέλευσης. Άλλες μελέτες που περιλαμβάνουν και το yachting δείχνουν ότι κάθε επίσκεψη σε λιμάνι αποφέρει κατά μέσο όρο 99 ευρώ ανά επιβάτη, εκ των οποίων το 80% μεταβιβάζεται στην ευρύτερη τοπική οικονομία και το 20% στο λιμάνι.
Συνοπτικά, από τα περίπου 36 δισ. ευρώ που δαπανώνται σε ευρωπαϊκά λιμάνια από την παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας, η Ελλάδα είναι αποδέκτρια μόνο 600 εκατομμυρίων ευρώ, λόγω περιορισμένων δυνατοτήτων homeporting, όπως επίσης και λόγω έλλειψης κατάλληλων υποδομών στα περισσότερα από τα συνολικά 57 λιμάνια της χώρας. Αντίστοιχα, η Ιταλία έχει έσοδα 4,5 δισ. και η Ισπανία 1,3 δισ.!
Σύμφωνα με σχετική μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, εάν τα δύο τρίτα των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα ξεκινούσαν από ελληνικά λιμάνια, τα συνολικά ετήσια έσοδα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν το 1,2 δισ. το 2016 από 0,6 δισ. το 2011.

Πηγή: www.enet.gr

Αλέξης Σωτηρόπουλος – Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2013