Από το Blogger.








.

«Έρχεσαι για την ατμόσφαιρα, μένεις για το φαγητό»: Τα θεματικά εστιατόρια



του Γιάννη Παπαδημητρόπουλου, MBA in Tourism

Το φαγητό είναι μια από τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου. Όταν όμως έχεις φτάσει σε σημείο που μπορείς άνετα να καλύπτεις τις βιοτικές σου ανάγκες, τότε θες να μετατρέψεις την κοινή για όλα τα έμβια όντα διαδικασία της πρόσληψης τροφής σε μια διαφορετική εμπειρία. Θέλεις να συνδυάσεις το φαγητό με μια ολοκληρωμένη πρόσληψη ερεθισμάτων που θα σου προσφέρουν μια ικανοποίηση πέρα από αυτή που παίρνεις τρώγοντας σπίτι σου ή σε ένα απλό εστιατόριο. Αυτό αναλαμβάνουν να το κάνουν τα θεματικά εστιατόρια (theme restaurants).
Ένα θεματικό εστιατόριο είναι ένα κατάστημα που προσφέρει μεν φαγητό, αλλά που όλη του η ύπαρξη περιστρέφεται γύρω από ένα συγκεκριμένο concept. Τα πάντα στο εστιατόριο αυτό, από το φαγητό και τη διακόσμηση, μέχρι τη μουσική, τις στολές των εργαζομένων, τον τρόπο παρουσίασης του μενού ακόμα και τον τρόπο που οι σερβιτόροι και μαιτρ απευθύνονται στον πελάτη, είναι όχι απλά επηρεασμένα από το γενικό θέμα, αλλά αναπόσπαστο κομμάτι της συνολικής εμπειρίας που το εστιατόριο προσφέρει στους θαμώνες. Σκοπός του είναι να κερδίσει τον πελάτη με την ατμόσφαιρά του, να τον κάνει να νιώσει τελείως διαφορετικά από οποιοδήποτε άλλο εστιατόριο και να αισθανθεί ότι είναι και αυτός μέρος του όλου σκηνικού. Γι αυτό το λόγο πολλές φορές η θεματική διακόσμηση είναι βαρυφορτωμένη και η μουσική αρκετά δυνατή, ώστε ο χώρος να επιβάλλεται όσο το δυνατόν περισσότερο στον πελάτη.  


Θεματικά εστιατόρια υπάρχουν όσες και πρωτότυπες ιδέες. Σε όλο τον κόσμο μπορεί κανείς να βρει χιλιάδες concept. Από τα πιο γνωστά σε εμάς τους Έλληνες είναι τα εστιατόρια-αλυσίδες όπως τα Friday’s και τα Applebee’s, που προσπαθούν να αιχμαλωτίσουν την ατμόσφαιρα των περίφημων μικρών, φιλικών αμερικάνικων Diners παλαιοτέρων δεκαετιών, αλλά σε (πολύ) μεγαλύτερη κλίμακα και το Hard Rock Café, που έχει ως θέμα τη rock μουσική των παλαιοτέρων και πιο πρόσφατων δεκαετιών και είναι διακοσμημένο με αυθεντικά αντικείμενα μουσικών δημιουργών. Πέρα από αυτά υπάρχουν θεματικά εστιατόρια με θέματα ιστορικά (Μεσοπόλεμος, Μεσαίωνας, Βικτωριανή Αγγλία), με θέματα από συγκεκριμένους τόπους (Αμαζόνιος, Αφρικανικές στέπες, Πολυνησία, Χαβάη), με θέματα λογοτεχνικά (Dr. Jekyll & Mr. Hyde, The Hobbit Restaurant), με θέματα που παραπέμπουν στην pop culture («στοιχειωμένα» εστιατόρια, εστιατόρια για «βρικόλακες» και το γνωστό Planet Hollywood που ανήκει από κοινού στους Σταλόνε, Σβαρτσενέγκερ και Μπρους Γουίλις), αθλητικά εστιατόρια διακοσμημένα με αντικείμενα που ανήκουν σε μεγάλους αθλητές, εστιατόρια που έχουν ως θέμα νοσοκομεία (ένα πολύ γνωστό στις Η.Π.Α. υπερηφανεύεται ότι έχει «το πιο ανθυγιεινό φαγητό του κόσμου») εστιατόρια σε παλιές φυλακές με πρώην καταδίκους μάγειρες, σε παλιά υπόστεγα επισκευής αεροπλάνων, εστιατόρια που είναι διακοσμημένα με ερωτικά βοηθήματα, με όπλα, με θεματολογία που παραπέμπει στους νίντζα, εστιατόριο με θέμα τον Κόκκινο Στρατό, ακόμα και εστιατόριο με θέμα το γνωστό διαδικτυακό παιχνίδι World of Warcraft με τους εκατομμύρια παίχτες. Οι πιθανότητες είναι άπειρες ενώ τα περισσότερα θεματικά εστιατόρια βρίσκονται στις Η.Π.Α. και στην Άπω Ανατολή.




Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει σε δυο είδη θεματικών εστιατορίων που αποτελούν κατά τη γνώμη μου διαφορετικές κατηγορίες. 
Η πρώτη είναι τα εστιατόρια που κινούνται γύρω από μια γνωστή και αγαπημένη ταινία ή σειρά. Το πρώτο παράδειγμα ήταν το Bubba Gump Shrimp Company, εμπνευσμένο από την αριστουργηματική ταινία “Forrest Gump” και ακολούθησαν εστιατόρια βασισμένα στη ταινία «Κουρδιστό Πορτοκάλι» και σε άλλες, ενώ το καλύτερο μέρος να βρει κάποιος ένα θεματικό εστιατόριο εμπνευσμένο από ταινία είναι σίγουρα ένα από τα θεματικά πάρκα της Disney-Marvel-Universal, όπου βρίσκονται μόνο θεματικά εστιατόρια σε συμπλήρωμα των υπηρεσιών του πάρκου και η λίστα τους είναι τεράστια και συνεχώς μεταβαλλόμενη.
Η δεύτερη κατηγορία, που έχει τα τελευταία χρόνια δει μεγάλη άνθηση, ιδίως στις Η.Π.Α. είναι τα λεγόμενα breastaurants, εστιατόρια που έχουν ως βασικό τους πλεονέκτημα και «προϊόν» όχι τόσο το φαγητό τους ή τη διακόσμηση (που μπορεί να είναι με τη σειρά τους εξαιρετικά), αλλά τις ναζιάρες και «προικισμένες» σερβιτόρες, μόνο νεαρές κοπέλες που φροντίζουν να προβάλλουν όσο περισσότερο μπορούν το αδιαμφισβήτητο σεξ απίλ τους, χωρίς όμως να φτάνουν σε βαθμό χυδαιότητας. Το πρώτο τέτοιο εστιατόριο ήταν το Hooters που άνοιξε στη Φλόριντα το 1983 και μέχρι σήμερα έχει γίνει μια μεγάλη αλυσίδα που διαθέτει εκατοντάδες εστιατόρια σε όλο τον κόσμο, ένα θεματικό ξενοδοχείο-καζίνο στο Λας Βέγκας, ένα κέτερινγκ, ενώ οι κοπέλες που εργάζονται σε αυτό φωτογραφίζονται στο περιοδικό της εταιρίας και παίρνουν μέρος στο διεθνή διαγωνισμό με μαγιό της εταιρίας με συναδέλφους τους από τα αδελφά εστιατόρια σε όλο τον κόσμο. Τη συνταγή αυτή ακολουθούν και οι αλυσίδες εστιατορίων Twin Peaks (εμφανέστατο το λογοπαίγνιο) που έχει ως έξτρα θέμα την ορειβασία, Tilted Kilt με θεματική αναφορά στη Σκωτία, Bone Daddy’s House of Smoke και πολλές άλλες, που έχουν και κάποιο ιδιαίτερο θέμα ώστε να διαφοροποιήσουν το προϊόν τους από το πασίγνωστο Hooters και αναπτύσσονται ραγδαία, φτάνοντας σε διψήφιο αριθμό εστιατορίων μέσα σε λίγα χρόνια. Ειδικά αυτή η μορφή εστιατορίων ανθίζει μέσα στην παγκόσμια οικονομική κρίση, γιατί ικανοποιεί πολλές ανάγκες των πελατών ενώ ταυτόχρονα βρίσκει και ένα αυξανόμενο αριθμό κοριτσιών με τα απαιτούμενα φυσικά προσόντα που δέχονται να δουλέψουν σε αυτά, λόγω των μειωμένων επαγγελματικών ευκαιριών σε άλλα πεδία που ίσως έχουν σπουδάσει. Μάλιστα οι ίδιες οι κοπέλες φροντίζουν να διαφημίζουν το κατάστημα στα social media ενώ έχουν και την ελευθερία να πληροφορούν τους πελάτες για το ωράριό τους, ώστε αν θέλουν να τους εξυπηρετήσει ξανά η ίδια κοπέλα να ξέρουν τι ώρες δουλεύει.
Το θεματικό εστιατόριο είναι και μια εξαιρετική ιδέα τόσο για την προώθηση του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό, όσο και για την άμβλυνση της κακής δημοσιότητας που περιβάλλει την Ελλάδα και οτιδήποτε ελληνικό τα τελευταία χρόνια. Μια αλυσίδα εστιατορίων σε πολλές σημαντικές πρωτεύουσες και πόλεις του κόσμου, που θα φέρνει σε επαφή τον πελάτη όχι μόνο με την ελληνική γαστρονομία, αλλά και με τη μουσική, το θέατρο, τη μοντέρνα καλλιτεχνική παραγωγή της Ελλάδας, που δε θα περιορίζεται σε αρχαίο και βυζαντινό διάκοσμο, αλλά θα δείχνει όλη την πολιτιστική διαδρομή της Ελλάδας, με διαφορετικά αυθεντικά αντικείμενα σε κάθε εστιατόριο, με ελληνική μουσική κάθε είδους να παίζει, με οθόνες που θα προβάλλουν όχι μόνο σποτάκια αλλά ταινίες και σειρές από την Ελλάδα, εκπομπές από το αρχείο της ΕΡΤ, θεατρικές παραστάσεις κάθε είδους και ερασιτεχνικά βιντεάκια τραβηγμένα με προσωπική κάμερα και με ζωντανή σύγχρονη και παλαιότερη ελληνική μουσική κάποιες μέρες. Το concept αυτό θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από Έλληνες του εξωτερικού και του εσωτερικού ή να αποτελέσει προϊόν συνεργασίας τύπου cluster και να διαφημιστεί μέσω των κρατικών δομών και καναλιών επικοινωνίας ως «Experience the real Greece in your city», με τη μόνη κρατική παρέμβαση να είναι η παραχώρηση αντικειμένων και υλικού από τα αρχεία της ΕΡΤ και άλλων κρατικών φορέων. Η όλη ιδέα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εξέλιξη της καμπάνιας Sympossio που ξεκίνησε η Aldemar Hotels & Spa και στην πορεία προσέλκυσε και μια σειρά άλλων χορηγών, περιόδευσε σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και απέσπασε εξαιρετικές κριτικές.
Αν μετά από όλα αυτά πεινάσατε πάμε για φαγητό σε ένα θεματικό εστιατόριο. Φαγητό και ατμόσφαιρα όλα σε ένα. Τι βλέπω, η όμορφη σερβιτόρα μου κλείνει το μάτι…

Πηγές: www.hooters.com
www.heartattackgrill.com
www.tiltedkilt.com
www.nydailynews.com
http://www.dailymail.co.uk
http://www.trendhunter.com

Δευτέρα 30 Ιουλίου 2012